Omega-3


Omega-3 är livsviktigt för vår kropp, och om man får ordning på sina fettsyror i såväl hjärta, hjärna som i övriga kroppen kommer livskvalitén öka som en konsekvens av de hälsofördelar som rätt fettsyrebalans medför.

Men varför är omega-3 så viktigt?

Och kosttillskott av omega-3, fungerar det?

Omega-3



Vad är omega-3?

Omega-3 är en essentiell fettsyra som är livsnödvändig för oss. Kroppen kan inte själv producera omega-3, vilket betyder att vi måste få i oss detta genom vår kost eller via tillskott. I kroppen omvandlas omega-3 till långa fettsyror såsom EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra), som är de vanligaste långa fettsyrorna. EPA och DHA har en viktig roll för att bland annat våra celler, immunförsvar, hjärna och hjärta skall fungera som de skall.


Omega-3 finns främst i mat såsom

  • Fet fisk såsom lax, makrill, sill och sardiner
  • Vissa alger
  • Rapsolja
  • Valnötter
  • Avokado




Varför har brist på omega-3 blivit en så stor hälsorisk de sista årtiondena?

Detta beror på att vi äter för mycket processad mat idag. Nästan all mat vi får i oss idag är på ett eller annat sätt processad. För att ge ett exempel. Förr åt vi kor som betat gräs i hela sitt liv, och som på det sättet fått i sig omega-3. Idag är nästan alla djur uppfödda på foder som består till stor del av vegetabiliska oljor, och som inte innehåller någon betydande mängd omega-3.

Så ju mer processad mat vi äter ju mindre omega-3 får vi i oss. Detta gör att de sjukdomar som vi idag kallar "välfärdssjukdommar" har ökat i en rasande fart de sista årtiondena, och det lär inte se bättre ut i framtiden.




Varför behöver vi omega-3 och vilka hälsofördelar har det?

Det finns otroligt många anledningar till varför omega-3 är så viktig för vår kropp och celler.


Omega-3 är antiinflammatorisk

Här måste vi också blanda in omega-6. Det är nämligen såhär att omega-6 är inflammatorisk medan omega-3 är antiinflammatorisk. Våra celler i kroppen är programmerade för att ha en balans mellan omega-3 och omega-6 på 1:1, alltså lika delar mellan dessa.

När vi får en inflammation i kroppen, eller en så kallad "akut inflammation". Då är omega-6 där för att starta en inflammation, och först efter det kan omega-3 komma och läka inflammationen. De arbetar alltså tillsammans. En sådan inflammation kan vara mycket, men några exempel är allergier, eksem, värk i kroppen, hemorrojder, migrän eller vanliga sår och skador.

Om man har en obalans mellan omega-3 och omega-6, som exempel 15:1 som är genomsnittet i Europa. Det betyder alltså att du har 15 delar omega-6, och bara 1 del omega-3. Då klarar inte kroppen av att ta hand om inflammationen och besvären blir då betydligt större än de bör vara. Man kan göra en liknelse med att du har 15 pyromaner, men bara en brandman. Det säger ju sig självt, att det blir ganska tufft för brandmannen att hantera alla bränder.


Hjärt- och kärlsjukdomar

Man bör ha minst 8% omega-3 i sitt blod för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar. Har man under 4% löper man 70% större risk för att drabbas av dessa sjukdomar. Har man under 2% omega-3 i blodet är frågan snarare inte "om", utan "när".


Fettsyrebalansen i hjärnan

Hjärnan består som de flesta vet till absolut största delen fett. Därför är det också viktigt att vi har rätt fettsyrebalans i vår hjärna. Annars kan vi drabbas av besvär såsom utbrändhet, hjärntrötthet, hjärndimma, psykisk ohälsa eller stroke. Även vår normala hjärnfunktion påverkas. Man har ofta svårare att till exempel fokusera och komma ihåg saker.


DHA (en del av omega-3) är den fettsyra som påverkar hjärnan. Den ger synapserna i hjärnan rätt förutsättningar att fungera som de skall, och att signalerna i hjärnan kan förflyttas oförhindrat. DHA underlättar även förflyttning av serotonin. Brist av serotonin är i vissa fall en bidragande faktor till psykisk ohälsa.


Cellmembranens hårdhet

Cellmembranet är som ett skall runt cellerna. Har du en obalans mellan omega-3 och omega-6 blir cellmembranet hårt. Detta gör att näringen inte kan ta sig in till cellerna, och slaggprodukterna i cellerna lyckas inte heller att ta sig ut. Eftersom hela kroppen består av celler gör detta att hela kroppen hamnar i obalans, och cellernas kvalité försämras.



Viktigaste hälsofördelar som EFSA (europeiska myndigheten för livsmedelsäkerhet) uttalar för de omega-3 kosttillskott som uppnår de kriterier som jag beskriver längre ner.

  • Hjärnans normala funktion
  • Hjärtats normala funktion
  • Immunförsvarets normala funktion
  • Normal synförmåga
  • Normalt blodtryck
  • Normalt blodsocker
  • Normal kolestrolhalt i blodet
  • Att hjärna och syn utvecklas som det skall hos foster
  • Bättre tandhälsa



Konkreta exempel på vanliga åkommor som kan lindas eller förebyggas med rätt fettsyrebalans i kroppen.

  • Allergier såsom pollenallergi
  • Hemorrojder
  • eksem
  • Mag- och tarmproblem
  • Värk och stelhet i kroppen
  • Artros
  • Migrän
  • Klimakteriebesvär
  • ADHD
  • Utbrändhet och hjärntrötthet
  • Vanliga sår eller skador
  • Psykisk ohälsa
  • Svimningar som orsakas av lågt blodtryck
  • Vissa typer av cancer som tillexempel bröstcancer



Här kan du testa din fettsyrebalans. Om du redan ligger i rätt balans får du alla pengar tillbaka, även för första blodtestet och de första produkterna.





Omega-3 kosttillskott



Fungerar kosttillskott av omega-3?

Svaret är faktisk "ja", men då gäller det att man köper rätt tillskott. Många tillverkare tillverkar billig omega-3 som ett sätt att tjäna pengar. Problemet är att dessa nästan aldrig har rätt innehåll, och inte heller rätt proportioner. Tittar man på den vanligaste krilloljan som går att köpa på de flesta livsmedelsbutikerna. För det första innehåller denna produkt enbart DHA, och ingen EPA. Vilket gör att en stor del av fördelarna försvinner. Mängden av DHA är dessutom alldeles för låg om man jämför med rekommendationer från bland annat EFSA (Europeiska myndigheten för livsmedelsäkerhet) och WHO (världshälsoorganisationen). Men det mest intressanta tycker jag är att man har tillsatt vitamin E, trots att det är välkänt att vitamin E jobbar kontraproduktivt med omega-3.


För att ett kosttillskott med omega-3 skall fungera krävs följande

1. Ett innehåll av både DHA och EPA, och med ett innehåll av absolut minst 250mg vardera, per dagligt intag. Vissa myndigheter rekommenderar ända upp till 500mg vardera, per dagligt intag.

2. Att tillverkaren har återtillsatt polyfenoler i tillskottet. När man utvinner och renar fiskolja från tungmetaller försvinner också något som heter polyfenoler. Problemet med tillskott som saknar polyfenoler är att oljan kommer att härskna i kroppen innan den når ut till cellerna. Produkten blir helt enkelt totalt effektlös. Det tar nämligen drygt 20 timmar för omega-3 att nå ut till cellerna där den kan göra sitt jobb. Ett tillskott utan polyfenoler härsknar i kroppen redan efter 4 timmar, medan ett tillskott med rätt tillsatta polyfenoler klarar sig i drygt 30 timmar i kroppen, vilket räcker gott och väl för att den skall kunna göra sitt jobb. Polyfenoler utvinns med fördel från en viss sorts oliver som plockas precis innan de mognat. Polyfenolerna i dessa oliver liknar väldigt mycket de som ursprungligen finns i omega-3. Polyfenoler skyddar även kroppens celler från att oxidera.


Jag vill tipsa om ett omega-3 kosttillskott från ZinZino. Jag själv har haft stor hjälp av detta tillskott, och det är dessutom inte speciellt dyrt, vilket likvärdiga produkter ofta är. De erbjuder även blodtest som man enkelt tar hemma, och som visar hur ens fettsyrebalans i kroppen ligger till. Man tar ett nytt test efter att man använt tillskottet i fyra månader, detta för att se hur ens fettsyrebalans förändrats. 95% av de som använt tillskottet når en balans på 1:3 eller lägre, vilket är bättre än vad både WHO och nordiska ministerrådet rekommenderar. Dessutom, om man redan ligger i rätt balans vi första testet får man alla pengar tillbaka, även för första testet och de första produkterna.




Behöver vi tillskott av omega-3?

De absolut flesta behöver faktiskt det. 95% av Europas befolkning har en brist på omega-3. Genomsnittet har en balans på 15:1. Detta betyder att man har 15 delar omega-6 och 1 del omega-3. i USA ligger genomsnittet på 35:1. Våra celler i kroppen är programmerade för 1:1, men bra nog är 3:1 eller mindre enligt många forskare. Nordiska ministerrådet rekommenderar 1:5 eller lägre och WHO rekommenderar 4:1 eller lägre.

När man testat personer som tagit ett utav de billigare alternativen av omega-3 kosttillskott, både innan och efter användning. Då har man sett att dom efter 4 månaders användning bara nått ner till 7:1. Men när man testat personer som använt de mer kvalitativa tillskotten, som till exempel ZinZino´s balansolja. Då ser man att 95% har en balans på mindre än 3:1 efter 4 månaders användning.


Är det inte bättre att ändra på kosten istället för att ta tillskott av omega-3?

Självklart är det den absolut bästa lösningen. Men med samhällets livsmedelsproduktion och våra matvanor är det väldigt svårt att få i sig tillräckligt med omega-3. Det är väldigt få som faktiskt lyckas med det utan tillskott. För att ge ett exempel, behöver vi äta 2,5kg vildfångad lax i veckan om vi skall få i oss rätt mängd omega-3.




Omega-3 och vegan

Om man är vegan vill man ofta inte ta kosttillskott som utvinns från fisk. Då finns ett alternativ där man istället utvinner omega-3 från alger. Algerna odlas då i stora bassänger, så dom skövlar inte heller några havsbottnar. Här är ett exempel på en sådan produkt.




Vill du veta mer, eller har du en fråga? Skicka oss ett meddelande via formuläret nedan.

 
 
 
 

Kontakta oss

Copyright © Alla rättigheter förbehållna